Doorgaan naar hoofdcontent
 
Week 5 in groep 3

Boeken, boeken, boeken....

Er wordt door de kinderen veel in boeken gesnuffeld, elke dag als we na het lezen samen in de kring komen worden de vondsten of de vragen vanuit die boeken meegenomen en gedeeld.
Deze week vertelde Pieter, dat je op de maan niet gewoon kunt lopen, maar dat je daar springt. Dat komt, zegt Kuno omdat de maan een planeet is. Ja, zegt Lisette, maar de aarde is ook een planeet, waarop Sanne vroeg: wat is de aarde? O, zegt Lieke dat is de wereld. Maar waarom, zegt Iske, spring je dan wel op de maan als je loopt en niet op de aarde?
Toen bleef het stil en kon ik (eindelijk) iets toevoegen over magnetische krachten in onze wereldbol waardoor wij gewoon kunnen lopen.
O ja, zegt Jip, heet dat niet zwaartekracht? Ja, daardoor valt alles op aarde naar beneden en niet omhoog. Tijd voor een proefje: we staan allemaal op de stoel en laten iets vallen, een gum, blaadje, potlood, boekje.
Maar, zegt Noa, ik snap het niet, gisterenavond zag ik nog een luchtballon, die ging omhoog en viel niet naar beneden. Dat snap ik, zegt Romeo, daar zit gas in. Ja, zegt Roos, gas dat brandt. O ja, zegt Pieter en hete lucht stijgt omhoog. En die hete lucht is dan sterker dan de zwaartekracht. En daar laten we het dan voor dat moment bij, veel meer heb ik niet toe te voegen, want ja hoe dat nou ook weer precies zit met die hete lucht en zwaartekracht....?

Over naar de stapel leesboeken op verschillende niveaus.
Want ik wil dat de kinderen naast het informatieve boek ook een verhalend boek in hun la hebben waarin ze telkens kunnen lezen. De boeken die ik uitzocht voor deze boekenkring hebben bijna allemaal een relatie met het thema.
Tijdens het presenteren vraag ik de kinderen telkens: wat denk je is dit een boek voor jou, lijkt het verhaal je leuk, en kijk ook naar de tekst op een bladzijde, past dat nu bij je?



Vrij snel heeft dan ieder kind een boek en lezen we allemaal nog even lekker in dat 'nieuwe' boek in de kring.

Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.