Doorgaan naar hoofdcontent
 
Week 5 in groep 3

Expertlezen

Paniek in de Torteltuin, waar moeten de neven van dikke Dollie blijven, het bange konijntje, Duizeltje de eekhoorn en de bijen als straks de Torteltuin betegeld gaat worden?
Wat weten we eigenlijk van die dieren, zijn alle eekhoorns altijd duizelig en alle konijnen bang, heten alle duiven ook tortels en waar woont een zwerm bijen?
Tijd om dat te gaan onderzoeken.
Max en Liam willen wel meer weten over een kakkerlak, zoals Zaza en Pascalle en Babs willen liever meer gaan lezen... over paarden, want een paard is toch nooit zo lang als Langhors?
De andere kinderen kiezen één van de andere dieren en wij maken daar tweetallen van die dezelfde interesse hebben, maar een verschillend leesniveau.

Voordat we met dit expertlezen beginnen geven we klassikaal instructie over hoe je dat doet.
Alle kinderen bekijken in hun 2-tal hetzelfde blad uit het kijkdoosboek van de mus. Eerst bekijken we de foto's en de tekeningen op het blad en de kinderen praten samen over wat ze zien.
Dat wisselen we uit, met de vraag: wat heb je nu geleerd? Dat noteer ik als voorbeeld op het bord.
Dan kijken we of we het woord mus in de tekst zien, dat maken we geel met de tekstmarker, evenals de andere woorden die we scannend al herkennen.
De volgende stap is: probeer of je al iets kunt lezen. Wat heb je daarvan geleerd?
Ook dat wordt genoteerd.
Zo doen we samen een paar bladen uit dit kijkdoosboek totdat de werkwijze duidelijk wordt.

De volgende dag herhaal ik deze instructie kort en dan gaan de kinderen beginnen met het onderzoeken van het dier van hun eigen keuze. Ik vind het spannend, het is een complexe opdracht met veel verschillende stappen en handelingen. Maar het gaat goed!
Er is een enorm hoge betrokkenheid, iedereen zit over het papier gebogen en praat samen over wat ze zien. Ze maken geel, proberen te lezen en schrijven op wat ze te weten zijn gekomen. Een activiteit waaraan we meerdere dagen gaan werken.






Reacties

Populaire posts van deze blog

groep 3, op reis, op safari naar Afrika, wat weet ik al, wat wil ik weten?

Op reis naar Afrika, op safari!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   We bekijken samen het boek 'De gele ballon' van Charlotte Dematons en besluiten dat we op reis gaan naar Afrika, we gaan op safari!  Eerlijk gezegd hebben wij als leerkrachten voor het safari-thema gekozen. Als leerkrachten van de groepen 3, 3/4 en 4 in de middenbouw werken we veel samen. En  een dierenthema spreekt altijd zeer tot de verbeelding van kinderen, we gaan ons richten op de grote dieren van Afrika! Als startactiviteit in de eerste week bekijken en bespreken de kinderen in tweetallen een kijkplaat over Afrika uit het boek 'De gele ballon'. Daaruit ontstaan lijsten van 'wat weet ik al? ' en 'wat wil ik weten over Afrika? '     Die vragen zijn bij wijze van vragenwand gegroepeerd rond de kijkplaat. 

groep 3, samenvatting schrijven

  Gobe heeft geluk!     Groep 3 themaperiode 4, tussen voorjaars- en meivakantie.   Telkens proberen we nieuwe informatie toe te voegen zodat de kinderen steeds beter in het Afrika-verhaal komen. We kijken filmpjes van 'Freek op safari', geweldig, ook vaak spannend!   En we lezen samen een gekopieerd prentenboek over het leven van Gobe in een Afrikaans land: 'Gobe heeft geluk'.   Na het lezen van een bladzijde maken we er gezamenlijk, mondeling een samenvatting van, dat verhaal typen we direct zodat de kinderen het groeiende verhaal mee kunnen lezen op het digibord: Zijn vader vertelt spannende verhalen over krokodillen. Zijn moeder zingt graag. Dan kun je dansen en in je handen klappen. Gobe slaapt in de hut op een rij naast zijn broers en zussen. Gobe heeft een speelgoedfietsje. Dat is geluk. Later wil Gobe graag op een echte fiets rijden. Er is geen dokter in Gobes dorp. Zijn moeder verkoopt eten op de markt

Kasper de tuinman

Kasper de tuinman Groep 3 themaperiode 5, van meivakantie tot zomervakantie  Mbv het prentenboek "Kasper de tuinman" breiden we onze woordenschat uit.   In tweetallen bekijken we de plaat met al het gereedschap in de schuur van Kasper en schrijven wat we al weten.