Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit september, 2015 tonen
  Week 5 in groep 3 Expertlezen Paniek in de Torteltuin, waar moeten de neven van dikke Dollie blijven, het bange konijntje, Duizeltje de eekhoorn en de bijen als straks de Torteltuin betegeld gaat worden? Wat weten we eigenlijk van die dieren, zijn alle eekhoorns altijd duizelig en alle konijnen bang, heten alle duiven ook tortels en waar woont een zwerm bijen? Tijd om dat te gaan onderzoeken. Max en Liam willen wel meer weten over een kakkerlak, zoals Zaza en Pascalle en Babs willen liever meer gaan lezen ... over paarden, want een paard is toch nooit zo lang als Langhors? De andere kinderen kiezen één van de andere dieren en wij maken daar tweetallen van die dezelfde interesse hebben, maar een verschillend leesniveau. Voordat we met dit expertlezen beginnen geven we klassikaal instructie over hoe je dat doet. Alle kinderen bekijken in hun 2-tal hetzelfde blad uit het kijkdoosboek van de mus. Eerst bekijken we de foto's en de tekeningen op het blad en de kinderen pr
  Week 5 in groep 3 Uitbreiden letterkennis We zochten naar nog een manier om met letters binnen het spel bezig te zijn, vooral voor de kinderen met een kleine letterkennis. M.b.v. het boek 'Het letterwinkeltje' besloten we de boekwinkel van meneer Pen met een letterafdeling uit te breiden. Met een groepje kinderen gingen we eerst aan de slag om zoveel mogelijk letters te maken. Daarbij rubriceerden we de letters naar korte, lange, tweeteken-klank en medeklinker. De letters zitten in mappen en de klanten in de boekwinkel van meneer Pen kopen de letters van hun naam of van een voorwerp of van Pluk als naambordje, etc.
  Week 5 in groep 3 Boeken, boeken, boeken.... Er wordt door de kinderen veel in boeken gesnuffeld, elke dag als we na het lezen samen in de kring komen worden de vondsten of de vragen vanuit die boeken meegenomen en gedeeld. Deze week vertelde Pieter, dat je op de maan niet gewoon kunt lopen, maar dat je daar springt. Dat komt, zegt Kuno omdat de maan een planeet is. Ja, zegt Lisette, maar de aarde is ook een planeet, waarop Sanne vroeg: wat is de aarde? O, zegt Lieke dat is de wereld. Maar waarom, zegt Iske, spring je dan wel op de maan als je loopt en niet op de aarde? Toen bleef het stil en kon ik (eindelijk) iets toevoegen over magnetische krachten in onze wereldbol waardoor wij gewoon kunnen lopen. O ja, zegt Jip, heet dat niet zwaartekracht? Ja, daardoor valt alles op aarde naar beneden en niet omhoog. Tijd voor een proefje: we staan allemaal op de stoel en laten iets vallen, een gum, blaadje, potlood, boekje. Maar, zegt Noa, ik snap het niet, gisterenavond zag ik nog

week 5 groep 3 Pluk hasselbramenjam

  Week 5 in groep 3 Hasselbramenjam daar word je....van De hasselbramenjam die we vorige week maakten moet natuurlijk steeds geproefd worden, alles om de verbindingen met het thema levend, smakelijk en levendig te houden, maar wat gebeurt er met je als je van die jam eet? Die fantasie zorgt voor grote hilariteit, de altijd rustige Eleanore begint te schrijven en te tekenen totdat ze opeens bovenop haar tafel staat met de armen in de lucht. Dit is wat ik wil doen, het komt door de jam, zegt ze. Die gekkigheid inspireert andere kinderen, de één wordt een ladder, de ander een bezem, een vogel, een dino. Een prachtig moment voor ons om te zien welk kind moeiteloos heen en weer springt tussen fantasie en realiteit en welke kinderen moeilijk los komen van de realiteit en dan graag meegaan in de fantasieën van een vriendje.

week 4 groep 3, beeldverhaal bij jam maken

week 4 in groep 3:   Een vierde groepje gaat ook een beeldverhaal maken bij de foto's van het jam (hasselbramen) maken dat we de dag ervoor samen deden. Het op verhaal komen hier is eenvoudig: we proeven van de 'lekkerste jam'. En bespreken het woordweb met woorden die je waarschijnlijk nodig gaat hebt. We mixen de bramen met aardbeien, want van alleen maar hasselbramen ga je misschien wel heel gek doen.... Tijdens de startgesprekken met de ouders van Pascalle de vorige avond vertellen zij dat Pascalle aan tafel heel gedetailleerd vertelt heeft hoe je jam maakt. Daarom laat ik haar hier mee doen. Eén tweetal schrijft eerst alleen woorden bij een foto: 'snijden', 'pot'. Ook hier dus nog onvoldoende routine, gelukkig pikken ze het na een extra uitleg op: 'de aardbeien zitten in de kom'.

week 4 groep 3 schrijven bij het spel Pluk

Week 4 in groep 3: Een derde groepje gaat teksten schrijven bij de foto's van het spel, we hebben juist dit onderdeel uitgebreid voorbesproken met elkaar in de kring en een paar tweetallen begrijpen de opdracht goed; Sanne en Noa pakken wel een foto waar Pluk op staat en gaan dan lekker vrij over Pluk schrijven: 'de tuin van pluk is mooi' en 'pluk is lief' en bij de foto van zaza de kakkerlak pakken ze hun leesmap, bladeren en lezen er in tot ze bij de tekst van de week van vorige week de zin 'zaza is de vriend van pluk' vinden. Ik ben dus voor hen te snel gegaan, het schrijven van een tekst bij een foto is voor hen nog geen routine en toch gaan ze schrijven en zelf hun hulpmiddelen zoeken, prachtig eigen initiatief. Nadat ik op m'n ronde bij hen langs kom en het nog eens kan uitleggen, schrijven ze nog 'pluk leest een boek' en 'de duif is in de boom'. Het eindprodukt is een beeldverhaal dat bij de spelhoek hangt, waar de kinderen d

week 4 groep 3 differentiatie

Week 4 in groep 3:   In deze vierde week na de zomervakantie meer aandacht voor differentiatie, want zoals in elke groep 3 zijn er ook in onze groep grote verschillen. Hoe laten we alle kinderen zoveel mogelijk schrijven en lezen op hun niveau. En ook willen we in de spelhoek: met het kraanwagentje van Pluk, de torenkamer van Pluk en het winkeltje van meneer Pen wat meer structuur brengen. We bespreken het eerste hoofdstuk nog weer samen in de kring en proberen daarvan verschillende scenes te bed enken, om daarvan een beeldverhaal te gaan maken. Tijdens het gesprek ben ik niet duidelijk genoeg over de bedoelingen, Kuno en Liam onderbreken me en vragen: wat bedoel je juf, ik snap het niet. Babs zegt: joh, ze bedoelt gewoon dat je je gaat verkleden en dan maakt ze foto's. Oh, zegt Kuno, nu snap ik het, dat is net als in groep 1/2c. Daar deden we dat ook! Een doorgaande lijn... Ondertussen komen we erachter dat de hoeken nog niet compleet zijn. Dikke Dollie ontbreekt nog en in

in groep 3/4 Pluk

In de parallelgroep 3/4 van collega Teuni:   Deze week hadden de kinderen een foto meegenomen van hun eigen kamer en huis. Die hebben we bekeken op het digibord en in tweetallen. We hebben gekeken of ze wisten welke huizen het waren, dat ging heel goed. Een rijtjeshuis, vrijstaand, twee onder een kap. Wel of geen buren, sommige huizen hadden een dakkapel. Groep 4 heeft bij de foto van hun eigen kamer zelf een verhaaltje geschreven. En een tekening gemaakt van hun kamer. De kinderen van groep 3 een tekening en opgeschreven: dit is mijn kamer. Ik ben… Twee kinderen van groep 3 hebben zelf een verhaaltje er bij geschreven. De anderen hebben het verteld en ik opgeschreven. Die kamers komen in onze eigen Petteflet te hangen. Met bovenin het torenkamertje van Pluk. Elke verdieping een eigen kleur. Elkaars verhaaltje lezen is natuurlijk ook erg leuk. Groep 4 is daarnaast verder gegaan met expert gelezen, vorige week hebben we samen de flat gedaan en nu mochten ze in zelfgekoz