Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit november, 2015 tonen
  Heel veel hutten in pakjesboot 12... Week 13 in groep 3 "Weet je dat er in de grote boot van sinterklaas voor elk kind een hutje is met daarin zijn cadeautjes? Wat ligt er in jouw hutje aan boord van pakjesboot 12?" Meer aanmoediging hebben de kinderen niet nodig, er wordt getekend en geschreven.     En sinterklaas leest daarna wat jouw wensen zijn, zodat hij de juiste pakjes in de zak van piet kan doen! Interessant!       Pieter kwam vorige week met een klein walnootbootje aan, dat ook nog eens echt ka n drijven. Hoe heb je dat gedaan en kunnen wij dat ook maken? Een spannende opdracht met vuur, kaarsen en kaarsvet. Dan moeten we daar wel een beschrijving bij maken zodat andere kinderen ook zo'n gaaf bootje kunnen maken.           Tussendoor bakten we nog eigen pepernoten zodat we een grote trommel vol hebben in de klas waaruit we steeds kunnen snoepen.         En we lezen het boek: "bas en brit,
  Aan land! Schip ahoy!   week 12 in groep 3a: Met een boot varen is één ding, maar als je aan land wilt gaan, hoe zorg je er dan voor dat je boot niet wegdrijft, hoe blijft je boot aan de kade liggen? Daarvoor leren matrozen en pieten zeemansknopen. En de paalsteek is bij uitstek geschikt om je boot mee vast te leggen. Dat is interessant. We bekijken eerst in het grote 'Sinterklaas' boek van Charlotte Dematons, de bladzijde waarop je piet bezig ziet om 'Pakjesboot 12' aan de kade te leggen met een groot, lang e n dik touw.     Hoe doet hij dat? Hoe maak je een paalsteek? Dat gaan we leren. Op een instructieblad kan je precies lezen hoe dat moet.     In tweetallen gaan de kinderen direct aan de slag met een stuk touw om dat te oefenen. Ze bekijken de afbeeldingen.     Ik snap die plaatjes niet, zegt Nathalie. Je moet ook lezen wat er bij staat, roept Babs. Hé, toch handig dat je al zoveel hebt leren lezen dat je dit begrijpt
  "Bij de Marine moet je zijn..."                week 11 in groep 3a                   Vaar je mee? Herfstsignalering in groep 3.....pfff, het zit er op! Gelukkig, morgen, de nieuwe week, start het spelen en werken over sint en piet. Dan is er weer meer tijd voor goede activiteiten en spel.  Het bezoek van de opa van Max was deze week wel het hoogtepunt. Tien jaar geleden was hij nog de hoogste baas van de Koninklijke Marine. Wat bijzonder, de kinderen (en ik) waren erg onder de indruk. Voordat hij kwam bespraken we samen wat de Marine is, en bedachten we vragen die we hem konden stel len. Dat was nog niet gemakkelijk. Romeo zei: ik vraag gewoon alles over de onderzeeër. Romeo was er aan het begin van de week achter gekomen dat er geen ramen in een duikboot zitten. Dus, zei hij, dan ben je onder water en kan je de vissen niet eens zien. En hoe haal je adem, waar komt de lucht vandaan en hoe weet je of je de goede kant op vaart als je niets kunt zien.   O
Wachten op matroos Week 10 in groep 3 op basisschool de Korenaar in Apeldoorn waar we het taal/lees-onderwijs in de groepen 3 en 4 zonder methodes vormgeven. Volgens Ontwikkelingsgericht Onderwijs.     Een nieuwe verteltafel met het boek: "Wachten op matroos". Een prachtig al wat ouder prentenboek (nog nieuw verkrijgbaar, ooit de gouden griffel). Een boek waar je samen over kunt denken en praten: wat wordt er bedoeld, hoe zou het gegaan zijn, wat voelt Tijs, wat voelen zijn vrienden, etc. Het nodigt uit tot gesprekken.     Na het voorlezen en later nog eens interactief voorlezen bespreken de kinderen in tweetallen welk verhaal, welke tekst bij hun gekopieerde illustratie hoort. Zo ontstaan er mooie teksten die de kinderen in het zelfde tweetal opschrijven en 's middags in de leertuin achter de computers weer uittypen.     De teksten voor de verteltafel zijn dan klaar. In de nieuwe week gaan we dan nog de materialen voor de verteltafel